Net vakantie gehad? Zo voorkom je dat je meteen weer toe bent aan een break.

#geenstress #tipsvanaias #werkgeluk

De vakantie zit er bijna op. Je laatste uurtjes vrije tijd, voordat je weer terug in het keurslijf gaat. Gedurende een paar weken heb je het werk proberen los te laten. Even flink energie bijtanken en mentale en fysieke rust terugvinden. Maar morgen moet je er weer aan geloven: wekker zetten,  (saaie) vergaderingen, flauwe collega’s, een volle mailbox en dito agenda. Het is zover. Nog heel even ontkennen, maar eraan ontkomen is onmogelijk.

Vaak hoor je mensen zeggen dat ze echt toe waren aan vakantie. De spanning was de afgelopen maanden opgelopen. De stresslevels zaten tegen de gevarenzone aan. Door corona liepen we allemaal op onze tenen. Of het nu lag aan extreme drukte op het werk of juist onrust vanwege de economische gevolgen van corona, je was toe aan vakantie.

Nu je weer fris en fruitig bent wil je natuurlijk voorkomen dat je binnen no-time weer die onrust en spanning voelt en je stressniveau razendsnel oploopt. Dit is het moment om je gewoontes aan te passen. Wij geven je een paar adviezen.

Schep ruimte en in je agenda en mail

Veel stress wordt veroorzaakt doordat je je laat leiden door je agenda en je mail. Het is een goed moment om dat vanaf nu anders te doen. Pak zelf de regie en schep ruimte.

In je agenda heb je ongetwijfeld afspraken staan waar je niet onderuit kunt en die nuttig of noodzakelijk zijn. Die horen uiteraard ook plaats te vinden. Daar komen nieuwe taken uit, naast de taken die je al hebt. Zet blokken in je agenda waarin je met bepaalde taken aan de slag wil. Probeer je blokken ook na te leven. Lukt dat niet, dan is het niet erg te schuiven, maar verwijder ze niet. Zie het als een soort prioriteitenlijst waarvan geen dingen verdwijnen. Zorg ook dat niet elke halfuur in je agenda ingevuld is met blokken. Door er wat gaten tussen te laten zitten schep je ruimte voor jezelf. Die ruimte vult zich vanzelf met adhoc werkzaamheden, uitloop of ontspanning. Door goed en ruim te plannen hou je overzicht, kun je lekker afvinken en blijf je productief maar ervaar je minder stress.

Ook je mail zit na de vakantie overvol. Je bent en wordt overal in meegenomen. Maar moet je ook overal actief iets mee doen? De gemiddelde kantoormedewerker ontvangt jaarlijks 1728 onzinnige e-mails. Hoe zit dat bij jou? Maak wat mappen in je Postvak In. Een map waar je mails in kunt schuiven waar daadwerkelijk acties voor jou aan verbonden zijn. En een “DELLE map”. DELLE staat voor durch einfach liegen lassen erledigen. Kortom, laat de mails er een paar maanden inzitten voor het geval je er toch iets mee moet. Op een rustige vrijdagmiddag kun je alle oude mails die nog in deze map staan, wegmikken. Dat ruimt lekker op.

Kijk tijdens je werk ook niet continue in je mailbox. Heb je toch de neiging om meteen te kijken wanneer er een mail binnenkomt. Dan is het misschien handig om de melding op je bureaublad bij ontvangst van een nieuw bericht uit te zetten. Kijk hier hoe je dat doet.

Ruim je werkplek op

Of je nu thuis werkt of op kantoor. Je werkplek is vaak een verzamelplaats van boeken, papieren, mappen, pennen, kabels en ander materiaal. Heb je deze spullen echt nodig? Moet het ook zo voor het grijpen liggen? Of kun je het in kastjes en lades opruimen of wellicht weggooien? Alles op je werkplek kan een prikkel zijn die voor stress zorgt. Verwijder die prikkels van je werkplek als je ze niet persé nodig hebt. Een opgeruimde werkplek zorgt voor een opgeruimde geest.

Zoek ontspanning in de buitenlucht

Buitenlucht is gezond. Zorg dat je tijdens je werk even naar buiten kunt. Bijvoorbeeld door het maken van een lunchwandeling. Je kunt daarmee niet alleen je hoofd leegmaken. Het heeft nog meer positieve effecten. Het neemt stress weg en je maakt meer endorfine (gelukshormoon) aan. Daarnaast geeft het je brein een ander type prikkels die je probleemoplossend vermogen versterken. Merk je weleens dat je tijdens een wandeling buiten ineens een goed idee krijgt of voor een lastig vraagstuk de oplossing vindt?

Vraag een collega mee, want de kans is groot dat hij/zij ook dat goede voornemen heeft gemaakt. Help die samen waar te maken.

Aanwenning van nieuwe gewoontes

Het lijkt gemakkelijk om deze adviezen op te volgen. Maar het kan best lastig zijn. Je werkomgeving geeft je altijd een zekere prestatiedruk. En je collega’s en leidinggevenden hebben ook gewoontes waar jij mee moet dealen. Daarbij kennen zij jou, met je “oude gewoontes” en zal dat het verwachtingspatroon dat zij hebben ook beïnvloeden. Kortom, prestatiedruk, interactie en verwachtingen kunnen een belemmering vormen om nieuwe gewoontes aan te wennen. Het gevolg kan zijn dat je binnen een paar weken alles weer hetzelfde doet als voorheen en je snel weer het gevoel hebt aan vakantie toe te zijn.

Daarom is het belangrijk vast te houden aan de “nieuwe gewoontes” die jou helpen om tijdens het werk meer rust en minder stress te ervaren. Het kan helpen om je werkomgeving en collega’s te informeren over de veranderingen die jij wil aanbrengen (wellicht helpt het hen ook of willen ze erin mee). Zo weten ze in ieder geval welke keuzes jij maakt en kunnen zij hun verwachtingspatroon aanpassen. Probeer een goede balans te vinden tussen meebewegen met collega’s en eigen regie. Voorkom dat je geleefd wordt en wees scherp op je grenzen, geef die ook aan. Tot slot is er discipline nodig om een nieuwe gewoonte aan te leren. Het kost tijd voordat het is ingesleten. Gemiddeld duurt het aanleren van een nieuwe gewoonte 66 dagen, en deze tijdsduur kan flink verschillen van persoon tot persoon. Zet door, want je mag er weer even tegenaan voordat het weer vakantie is.

Voor deze post hebben we een aantal bronnen gebruikt:

Weggeman, M. (2013). Presentatie HR Festival: Toekomst. Gezien op:  https://youtu.be/3JHdgZsqqVE

Hoefnagel, W. (2015). Werknemers ontvangen jaarlijks gemiddeld 1.728 onzinnige e-mailberichten. Dutch IT-Channel. Geraadpleegd van:  https://dutchitchannel.nl/522421/kantoormedewerkers-ontvangen-zinloze-e-mailtjes-per-jaar.html

Timemanagement.nl. Slim Agendabeheer: Wat er (wel) in thuishoort. Geraadpleegd van: https://timemanagement.nl/agendabeheer/

Nico, R. (2019). Stress verminderen – 30 tips. Stressplein.nl. Geraadpleegd van: https://stressplein.nl/stress-verminderen-30-tips-tegen-stress/

Fitter Nederland. (2016). Tip van de dag: buitenlucht. Fitternederland.nl. Geraadpleegd van: https://www.fitternederland.nl/waarom-de-buitenlucht-zo-goed-voor-je-is/

Metz, F. (2015). Hoelang duurt het om een nieuwe gewoonte aan te leren? Kennisplatform Crow. Geraadpleegd van: https://www.crow.nl/mobiliteit-en-gedrag/weblog/januari/hoe-lang-duurt-het-om-een-nieuwe-gewoonte-aan-te-l